Dit jaar zijn we met de Welpen op zomerkamp geweest naar Nijmegen. Gelukkig zaten we hier in een mooie blokhut, want net als de scouts hadden ook wij af en toe last van een klein regenbuitje…
Bekijk de foto’s gemaakt door Martijn op ZoKa 2012
Zaterdag 7 juli – Dieren
Nadat de leiding vanaf 12 uur de blokhut had ingeruimd druppelden vanaf 2 uur de eerste van in totaal 11 kinderen binnen. Toen alle welpen er waren werd de omgeving verkend. De blokhut zelf had een redelijk groot buitenterrein, met onder andere een eigen voelbalveld en kampvuurkuil. Ook een groot weiland en stuk bos lagen om de hoek. Het was snel duidelijk dat we ons hier wel een weekje konden vermaken!
Bij terugkomst was het tijd voor de bekendmaking van het thema; Dieren! Nadat iedereen een eigen dierennaam had verzonnen begon het eerste grote dierenspel; het boerderijen-spel. In kleine groepjes moesten de kinderen en leiding tegen elkaar strijden om geld te verdienen. Dit gebeurde door middel van spelletjes als schoen-schoppen, touwtje springen, puzzelen, etc. Van het verdiende geld konden dieren en stallen gekocht worden. Het was het doel om zo veel mogelijk punten te scoren door verschillende stallen te maken. Hierbij moest men er ook nog rekening mee houden dat een stal met bijvoorbeeld varkens meer punten waard was dan een stal met kippen. Uiteindelijk had iedereen een mooie boerderij bij elkaar gebouwd maar had de leiding net gewonnen. Dat was ook niet helemaal eerlijk want die hadden hulp van Eliza, die ook een weekendje mee zou gaan.
Terwijl de leiding zich over het avondeten (gebakken aardappels, salade, broodje hamburger) ging ontfermen mochten de kinderen gaan bewijzen hoeveel ze over dieren wisten. Rond de blokhut waren vragen verstopt die beantwoord moesten worden. De meeste welpen wisten onder andere wel dat een blauwe vinvis 170 ton weegt, dus ze waren allen geslaagd voor de test.
Na het eten gingen we richting het bos om een avondspel te doen; capture the flag. Dit spel, bekend van veel computerspelletjes, werkt als volgt; 3 teams hebben elk een eigen basis met een eigen vlag. Het doel is om bij de basis van de anderen binnen te dringen om hun vlag te stelen en deze terug te brengen naar je eigen basis. Als het lukt om een vlag van een tegenstander naar je basis te brengen zonder getikt te worden én je hebt je eigen vlag nog in je basis liggen dan krijg je hier een punt voor. Omdat dit een nieuw spel was was het in het begin een beetje wennen, maar toen de welpen doorkregen hoe het moest was het wel erg gaaf!
Zondag 8 juli – Waar is Eliza?
Bij het ontbijt kwamen we er achter dat we in plaats van 7 nog maar 6 leiding hadden; we misten Eliza! Vrij snel deden de welpen een schokkende ontdekking; afgelopen nacht was Eliza door een misdrijf om het leven gekomen! Buiten vonden ze de plek waar de politie Eliza had gevonden en een aantal kisten met aanwijzingen. Speurders als de welpen zijn werden de kisten met grof geweld opengetrokken en werd er meteen met de aanwijzingen aan de slag gegaan. Er werd gepuzzeld met foto’s die rond het lichaam waren genomen en er werd in de omgeving gezocht naar mogelijke moordwapens. Ondertussen had de politie ook niet stil gezeten en had weer een nieuw kistje bij de blokhut afgeleverd. Dit bevatte alles wat ze tot dan toe wisten over de moordenaar, de moordlocatie en het moordwapen. Het was duidelijk; het thema dieren moest maar een jaartje wachten, de moord op Eliza oplossen was toch echt belangrijker!
De welpen werden ingedeeld in groepjes die de rest van de week samen moesten werken om het mysterie op te lossen. Per persoon kregen ze een boekje waar ze alles in konden noteren en waarin ze vooral konden afstrepen waar de moord niet was gepleegd, welk moordwapen niet was gebruikt, en door wie het niet was gedaan. Toen de welpen in alle rust hun boekjes gingen bestuderen kwamen ze er snel achter dat één van de leiding de dader was! Vanaf nu was alles wat de leiding deed extreem verdacht en we werden dan ook geen moment meer alleen gelaten…
Na de lunch leek het ons verstandig om eens bij de eerste mogelijke moordlocatie te gaan kijken; het bos. We hadden namelijk gepland om deze week een tocht door het bos te lopen, en deze was Eliza gisteravond, net als de andere mogelijk locaties, nog even aan het controleren. Als zij de locatie had gecontroleerd zou ze er een stempel opplakken. Omdat er bij het lichaam ook zo’n stempel was aangetroffen wisten we dat er op de moordlocatie geen stempel meer hing! Tijdens de tocht moesten de welpen dus goed om zich heen kijken. Het was een erg mooie tocht, langs bossen, heide, een zweefvliegveld, botanische tuinen en ga zo maar door. Ongeveer 12 kilometer later kwamen alle groepjes weer uit bij de blokhut. Ook het logo was gevonden dus in het bos was de moord in ieder geval niet gepleegd. Omdat ook de McDonalds op de lijst van mogelijk moordlocaties stond gingen we ook hier alvast even kijken, en omdat we toch waren meteen even een ijsje eten!
Na het eten (pasta) was het tijd voor de interviews! Elke avond mochten de welpen namelijk één van de leiding 4 vragen stellen over de aanwijzingen die op de moordlocatie waren gevonden. Er was bijvoorbeeld een leeg flesje drinken en een voetafdruk van een bergschoen gevonden, dus de dader hield van frisdrank en droeg bergschoenen. Sommige vragen moesten ze echt stellen, maar andere konden ze ook door overdag goed op te letten achterhalen.
Ook mochten ze een moordwapen raden. In totaal waren er 15 mogelijk moordwapen. De wapens waar het niét mee gedaan was waren geprint op kaartjes en verdeeld over Marco, Martijn en Kanter. Na elke activiteit mochten, afhankelijk van hoe goed dit was gedaan, één of meerdere wapens geraden worden.
Omdat iedereen nog redelijk moe was van de tocht zijn we na het kijken van een aflevering smurfen mooi op tijd naar bed gegaan.
Maandag 9 juli – Gotcha!
Na even goed wakker te worden met het apenspel ging Marco het spel Gotcha uitleggen. Hierbij kreeg iedereen, dus ook de leiding, een briefje met hierop de naam van iemand anders. Het spel duurde de hele dag en het was de bedoeling om deze persoon af te tikken zonder dat iemand anders het ziet! Dat is best lastig omdat we de hele dag natuurlijk spellen doen waarbij we allemaal bij elkaar zijn. Dus je moet echt wachten tot iemand even naar de wc gaat, of iets uit de slaapzaal gaat pakken…dit was erg spannend, zeker toen er nog maar een paar mensen over waren.
Tijdens dit Gotcha gingen we dus gewoon door met andere spellen, waaronder Levend mens erger je niet. Op de grond was het normale speelbord uitgetekend, en de groep werd in 4 groepjes verdeeld. Elke groep had 4 pionnen die het zo snel mogelijk over het speelveld moest krijgen. Dit verplaatsen van de pionnen ging aan de hand van gooien met een dobbelsteen. Deze worpen moesten echter verdiend worden! Dit kon door opdrachten zo snel en goed mogelijk uit te voeren. Er waren 4 verschillende type opdrachten; actief, creatief, intelligent en raar. Sommige opdrachten moesten alleen gedaan worden (teken een nieuw soort dier, los een tangram op, lach 1 minuut,…) en sommige moesten met een groep gedaan worden (bal overgooien, een dag in een kamp plannen, een rare zin schreeuwen,…). Het ging erg gelijk op maar uiteindelijk hebben Huub en Emil net gewonnen!
‘s Middags zijn we weer naar het bos gegaan om het lees-het-woord-op-de-leiding-spel te doen. De naam zegt het al; alle leiding heeft een woord op de buik en loopt hiermee door het bos. Elke ronde veranderde dit woord dus de kinderen moesten zo snel mogelijk alle leiding zien te vinden om zo alle woorden, en hiermee alle zinnen, te achterhalen. We hadden dit weer eens perfect gepland want toen het afgelopen was begon het hard te regenen.
Na het eten (Bami) hebben we naar vingerafdrukken gekeken! Eerst hebben de welpen allemaal hun eigen afdrukken genomen om te kijken wat voor type afdruk ze hebben en daarna moesten ze de afdrukken van de leiding analyseren om zo te raden welke afdruk bij welke leiding hoort. Dit lukte allemaal best goed, het poeder weer van de vingers afkrijgen ging echter wat minder goed…
Voor het slapen gaan nog even een rondje interviews en toen, hoewel niet iedereen het hier mee eens was, was het toch echt weer bedtijd.
Dinsdag 10 juli – Koken
Omdat het een beetje regende begonnen we vandaag met wat creatiefs; het maken van spijkerplankjes. Iedereen kreeg een plakje, een vel papier, spijkers en een hamer. Op het vel papier maakten de welpen een tekening en deze plakte ze op het houten plankje. Op alle hoekpunten van de tekening moest toen een spijker geslagen worden. Hierna haalden we het vel papier weg en hadden we dus een plank met alleen maar spijkers. Door echter met wol de spijkers weer met elkaar te verbinden werd de tekening weer zichtbaar! Het was dus eigenlijk een soort puzzel! De plankjes werden afgemaakt door ze nog gedeeltelijk in te kleuren en uiteraard van een naam te voorzien. Uiteindelijk waren ze allemaal erg goed gelukt!
‘s Middags was het tijd voor het maken van het "beste 3-gangen diner ooit!". De welpen werden in 3 groepen gedeeld en hebben per groep een gang voor hun rekening genomen. Het voorgerecht was Indonesische rijstrolletjes met gehakt, het hoofdgerecht was versgemaakte tortellini met een uitgebreide salade en het nagerecht was Omelet Vesuvius (een erg spectaculaire ijstaart). De leiding heeft natuurlijk wel een klein beetje geholpen maar het grootste deel hebben de kinderen toch echt zelf gemaakt! En het was nog eens erg lekker ook!
Na het eten was er nog even tijd voor een potje voetbal en het doen van de interviews en daarna was het tijd voor een welverdiende nachtrust.
Woensdag 11 Juli – Kinderboerderij en Afrika museum
Vandaag was het weer tijd om een aantal mogelijke moordlocaties te bezoeken! Het eerste doel was de kinderboerderij. Hier kwamen we echter niet zomaar, maar aan de hand van aanwijzingen via sms. De groep werd in tweeën gesplitst en moesten allebei naar een ander startpunt lopen. Hier aangekomen moest een opdracht worden uitgevoerd om te bewijzen dat we daar ook echt waren. Deze opdracht werd via sms aan Marco doorgegeven, waarna hij onze onze volgende locatie doorgaf. Op deze manier moesten beide groepen in andere volgorde 6 punten afgaan en opdrachten uitvoeren om bij de kinderboerderij uit te komen. Uiteindelijk kwamen de groepjes, na ongeveer anderhalf uur, 20 seconde na elkaar binnen! Ze waren dus erg aan elkaar gewaagd! Na even te hebben geslagbald en bij de kinderboerderij te hebben geluncht tussen de pauwen en varkens hebben we de bus genomen richting het Afrika museum. Ze hadden hier behalve de vaste tentoonstelling over Afrika een best leuke tentoonstelling over slangen, en ook buiten was nog genoeg te zien in en rond verschillende Afrikaanse hutjes. Hier vonden de welpen, net als bij de kinderboerderij, weer een stempel van Eliza dus de moordlocatie was nog steeds niet gevonden.
Na het eten hebben we, aangezien het toch regende, besloten om de blokhut maar eens goed te gaan beveiligen! Dit werd gedaan met behulp van een laser en spiegeltjes. Aan de ene kant van de eetzaal hadden we de laser vastgebonden en aangezet en aan de andere kant een wit bekertje neergezet. De welpen moesten nu door het goed plaatsen van de spiegeltjes al kriskrassend door de kamer bij het bekertje uitkomen wat nu door de laser groen verlicht werd. Bij het testen bleek het inderdaad moeilijk genoeg om er snel door de kamer heen te komen zonder dat het ‘licht’ in het bekertje uitging dus de opzet was geslaagd!
Omdat we nu toch al zo met licht en lasers bezig waren hebben we deze avond ook foto’s van bewegend licht, ofwel lightgraffiti, gemaakt. Door een zaklamp te bewegen terwijl er een foto werd genomen met een extreem lange sluitertijd konden de welpen met dit licht dingen schrijven en tekenen! Hier zijn een paar erg mooie foto’s uitgekomen dus kijk vooral ook even bij de foto’s die bij dit artikel horen!
Donderdag 12 Juli – Nijmegen
Aangezien onze blokhut erg dicht bij het centrum van Nijmegen in de buurt zat konden we het natuurlijk niet laten om even het centrum te bezoeken. De kinderen hadden tenslotte nog 5 euro zakgeld en de hele week een groot tekort aan snoep gehad dus dit moest ook nog worden opgemaakt. Tijdens dit ‘shoppen’ moest er echter ook nog wel het één en ander gedaan worden. De welpen kregen afbeeldingen mee van een aantal belangrijke gebouwen in het centrum en moesten die koppelen aan punten op de kaart. Op deze manier werd het een leuk tochtje door de binnenstad waarbij ook nog enkele vragen beantwoord moesten worden.
Van de lijst met moordlocaties waren we er op één nog niet geweest; het bowlingcentrum. Toevallig was het bowlingcentrum niet ver weg en had Bryan gereserveerd dus zijn we hier aan het eind van de middag geweest. Nadat iedereen na 2 uur een lamme arm had van het bowlen zijn we met bus terug gegaan naar de blokhut waar we pannenkoeken hebben gegeten.
Omdat dit de laatste avond was, was dit ook de laatste kans om nog iets te weten te komen over de moord. De rest van de avond stond dan ook in het teken van extra interviews, het raden van moordwapens en het nog eens goed doornemen van de boekjes met aantekeningen. ‘s Avonds moest elk team tijdens het kampvuur, aan de hand van een verhaaltje, bekend maken hoe zij dachten dat de moord plaats had gevonden. Alle groepjes hadden het erg goed gedaan en hadden minstens één van de vragen (locatie, dader, wapen) weten te achterhalen. Echter kan er maar één winnen en dat waren Stijn en Peter-Paul die alles goed hadden en er nog een mooi verhaal bij vertelden ook! Zij waren er namelijk achter gekomen dat de moord was geplaagd door Saskia, met het vergif, in het bowlingcentrum! Saskia had uiteraard één en ander uit te leggen de rest van de avond…
Vrijdag 13 Juli – Megaontbijt
Om 11 uur werden de welpen al weer opgehaald dus er moest vandaag vooral worden opgeruimd. Er was echter nog wel tijd voor een ontbijtje van spekjes, koek, cake, ijs, chips, koekjes, appelmoes, knakworstjes, kortom; alles wat nog over was! Er was ook nog brood maar dat is vreemd genoeg niet opgegaan…
Wij willen alle welpen bedanken voor een leuk, vermoeiend, beetje nat, maar toch vooral erg geslaagd zomerkamp!